نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2239
-
الف
+

جشن نوروز به گونه با شکوه در «بامیان» افغانستان تجلیل می‌شود

در این گزارش با عنعنات نوروز در ولایت «بامیان» افغانستان بیشتر آشنا می شوید.

به گزارش آی فیلم 2، جشن باستانی «نوروز» که یکی از کهن ترین جشن ها در کشور افغانستان به شمار می رود، هر سال به گونه با شکوه در «بامیان» تجلیل می‌شود.

«اسحق موحدی»، رییس اطلاعات و فرهنگ بامیان در مصاحبه ای گفته است: حلول سال نو در ولایت بامیان با تلاوت قرآن کریم، دید و بازدید و دلجویی از خانواده های عزادار و دود کردن اسفند در خانه ها و محله ها تجلیل می شود.

وی افزود: نذر کردن و توزیع آن برای مردم، رفتن به حسینیه ها و تکیه خانه ها، رفتن به زیارت‌گاه ها، بردن تحفه به نامزدان، رفتن به خانه های بزرگان قوم، بزكشی، نیزه بازی، رسمان کشی، توپ دنده، دُرَّه میخ، شعر خوانی، مسابقه پرتاب سنگ، توب بازی، تخم جنگی، سرجه بازی بالای برف، بازی کوله قاق، بازی گرگ و میش، فقیرک، كشتی گیری، پوشیدن لباس های نو، خوردن میوه تازه، پختن شیر برنج، پختن نان سرخ، گوشت کوچه، پختن حلوای سرخ، پختن دلده و بردن آن در مساجد و تکیه خانه ها و توزیع آن به مردم از رسم و رواج های دیگر مردم بامیان در روز های اول سال نو است.

بزکشی در افغانستان

«موحدی» گفت: در سال های پسین رقابت های فوتبال، والیبال، اسکی بازی، موتر دوانی، مسابقه بایسکل رانی، کنسرت موسیقی، نمایش تیاتر، نمایش فلم،عکس، نمایش صنایع دستی، نمایش محصولات زراعتی و غیره از رسم و رواج های مردم بامیان است که در جشن نوروز بر پا می شود.

«عبدالرحمن روستا» یکی از فعالان فرهنگی بامیان در مصاحبه با خبرگزاری باختر در باره اهمیت تاریخ جشن نوروز گفت: جشن کهن و باستانی نوروز یکی از تاریخی ترین عنعنات مردم بامیان است که از گذشته های بسیار دور با شیوه های مختلف در مناطق مختلف تجلیل می شود.

وی افزود: در این سخن که نوروز یکی از کهن ترین جشن های میراث مانده از گذشتگان برای نسل امروز است، هیچ شکی نیست و پیوندی میان انسان های دیروز و نسل امروز مردم ماست.

جشن «کمپیرک» در بامیان

در ولایت‌های مرکزی افغانستان به ویژه در ولایت بامیان و دایکندی، نوروز با به راه افتادن کاروان «کمپیرک» (حاجی فیروز افغان‌ستانی ها) در روستاهای این مناطق برگزار می‌شود.

نوروز در بامیان

کمپیرک نمادی از قدرت طبیعت و نیکوکاری است، او مردی است که با لباس رنگین همراه با کاروانی از خدم و حشم و فرزندانش به راه می‌افتد و «لشکر زمستان» را به زانو در می‌آورد.

کمپیرک از مردم پول جمع می‌کند و در پایان این پول‌ها را در میان افراد نیازمند توزیع می‌کند.

شخصیت کمپیرک با زبان فصیح کتابی به سبک «تاریخ بیهقی» صحبت می‌کند و در زبان گفتاری خود از شعر هم استفاده می‌کند.

نوروز در بامیان نوروز در بامیان

بیشتر بخوانید:

جشنواره دمبوره دربامیان راه اندازی می شود

رونمایی آلبوم «بامیان دور» با حضور گسترده‌ی فرهنگیان سرتاسر آسترالیا

نخستین بازارچه تابستانی ولایت بامیان برپا شد

وضعیت غم انگیز «شهر ضحاک» میراث فرهنگی افغانستان

جشنواره‌ی «شبی با بودا» در دامنه‌ های دو رواق خالی

رونمایی از مجموعه شعری «دردی که انتها نداشت» در بامیان

م ا 

نظر شما
ارسال نظر